Cercador de l’Hemeroteca
Español
Seccions

Tarragona Reus Costa Daurada

Tarragona
27.92 º
7.56 Km/h
Patrimoni
L'escultor Bruno Gallart i de Josep Maria Brull, encarregats d'elaborar a mà la reproducció de la pileta trilingüe hebrea.

El Museu Bíblic Tarraconense exposa una reproducció d'una pileta trilingüe hebrea

L'escultor Bruno Gallart i de Josep Maria Brull, encarregats d'elaborar a mà la reproducció de la pileta trilingüe hebrea.

Pla obert de la reproducció de la pileta trilingüe hebrea conservada al Museu Sefardí de Toledo

El Museu Bíblic Tarraconense exposa una reproducció d'una pileta trilingüe hebrea

Pla obert de la reproducció de la pileta trilingüe hebrea conservada al Museu Sefardí de Toledo.

El Museu Bíblic Tarraconense exposa una reproducció d'una pileta trilingüe hebrea

La peça, trobada arran d'un enderroc al carrer de la Nau, es conserva al Museu Sefardí de Toledo

Actualitzada 28/07/2020 a les 13:00

El Museu Bíblic Tarraconense exposa des d'aquest dimarts una reproducció de la pileta trilingüe hebrea de Tarragona, una peça excepcional d'època visigoda -datada entre els segles V i VII- que es conserva al Museu Sefardí de Toledo. La peça, trobada el 1955 arran d'un enderroc al carrer de la Nau de Tarragona, és una de les més importants del patrimoni jueu de la península Ibèrica i va ser venuda al museu l'any 1971 per un milió de pessetes. La teoria més acceptada és que formava part d'una sinagoga i es feia servir per a les ablucions rituals. L'escultor Bruno Gallart i Josep Maria Brull han fet a mà una rèplica en marbre d'aquesta peça singular després de rebre l'autorització del Ministeri de Cultura i Esports, i del propi Museu Sefardí.
 
Andreu Muñoz, director del Museu Bíblic Tarraconense (MBT) i investigador adscrit de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC), ha explicat que volien «regalar» a la ciutat una rèplica d'una de les peces més excepcionals que es conserven del món hebreu antic. «És pràcticament impossible que torni a Tarragona i volíem que la ciutat pogués tenir una rèplica el més exacta possible», ha apuntat.


La pileta va aparèixer l'any 1955 en un enderroc i va ser donada a l'erudit Joan Morales, que disposava d'un petit museu situat a la seu de la Catedral on exposava la seva col·lecció. Quan va morir, l'any 1971 els seus hereus van vendre la peça al Museu Sefardí de Toledo per un milió de pessetes. En aquella època, apunta Muñoz, per aquest import es podien comprar «dos pisos al carrer Ramón y Cajal». La vàlua de la peça és tan gran que la seva iconografia s'ha convertit en la imatge corporativa del museu.

La pileta original està feta amb marbre blanc i té unes dimensions de 14,40 centímetres d'altura i 65 centímetres d'amplada, i un pes de 5.700 grams. Presenta forma rectangular amb doble orifici i el seu frontal exterior està ornamentat a base de símbols jueus. Al centre hi ha una menorà o canelobre de set braços; a la seva dreta un motiu vegetal identificat com l'arbre de la vida i, a l'esquerra, una línia en angle recte que alguns experts consideren un xofar -un instrument musical de vent format per una banya de boc- mentre que n'hi ha d'altres que diuen que es tracta d'una serp. La peça també inclou dos galls dindi, símbols de la resurrecció.

A més d'aquesta representació la part frontal de la pileta inclou una triple inscripció: una en hebreu amb el missatge «Pau sobre Israel i sobre nosaltres i sobre els nostres fills»; una altra en llatí «Pau»; i una tercera en grec que no s'ha pogut desxifrar degut al seu deteriorament.

Pel que fa a l'ús de la peça, mentre alguns experts defensen que es tracta d'una pila d'ablucions -per a la purificació ritual del cos amb aigua-, n'hi ha que argumenten que es tracta d'un sarcòfag infantil o un ossari que posteriorment es va reutilitzar com a pila.

Nou espai museogràfic per explicar l'evolució de la Part Alta
La peça estarà exposada a l'aparador del Museu del carrer de les Coques i a l'octubre s'incorporarà a la col·lecció del Museu Bíblic en el marc del projecte TarrAcro-polis. El responsable del projecte i investigador de l'ICAC, Josep Maria Macias, ha avançat que la intenció és crear un punt d'interpretació permanent ubicat en una sala de la planta inferior del Museu Bíblic amb la voluntat d'explicar «tota la recerca dels darrers 15 o 20 anys a l'entorn de la Catedral de Tarragona».

Segons Macias, en concret es vol explicar l'evolució històrica, urbanística i espiritual de la Part Alta de la ciutat, «que ha evolucionat des de l'arquitectura militar, el culte imperial, la instal·lació d'una catedral visigòtica i la instal·lació de la catedral medieval que avui en dia encara està en ús».

El projecte de TarrAcro-polis prendrà forma al setembre mitjançant una proposta de museu virtual que permetrà consultar a les xarxes els materials relacionats amb el projecte. L'espai físic s'obrirà a l'octubre en fora d'una sala museogràfica en la qual es faran visites guiades. «Aquest projecte és un petit oasi d'optimisme dins d'aquest ambient decrèpit ocasionat per la pandèmia», ha tancat Macias.
Temes relacionats
Comenta el contingut : El Museu Bíblic Tarraconense exposa una reproducció d'una pileta trilingüe hebrea
Diari MesDiari Mes és una marca registrada de Tamediaxa, S.A.

Redacció i administració: Carrer Manuel de Falla, 12 Baixos. Tarragona

977 21 11 54

Redacció a Reus: Carrer Monterols, 36 2n. Reus

977 32 78 43

diari.mes és un mitja
auditat per OJDInteractiva
Diari Mes

Amb la col·laboració de:
Diari Mes